مطالب مشابه
چند وقتیه بازی اتاق فرار یا همون اسکیپ روم طرفدارای خیلی زیادی پیدا کرده. حتما شمام از دوست و آشنا خیلی اسمشو شنیدید. کلی سوال و ابهامم توی ذهنتون به وجود اومده. مثلا می-خواید بدونید اتاق فرار که اینقدر حرفشو می زنن چی هست اصلا؟ حالا چرا از بین این همه بازی و تفریح باید اتاق فرارو انتخاب کرد؟ و یه عالمه سوال دیگه. ما توی این مطلب سعی می کنیم به این سوالا جواب بدیم؛ پس با ما همراه باشید.
اتاق فرار یه بازیه که یه تیم چند نفره رو واسه 60 یا 70 دقیقه از دنیای واقعی جدا می کنه! این تیم بعد از شروع بازی وارد یه ماجراجویی هیجان انگیز میشن و باید به کمک هم سرنخ های اتاقو پیدا کنن. اگه موفق شن توی مدت زمان محدود بازی به راز اتاق پی ببرن، برنده می شن. اشتباه نکنین! به این سادگیام که فکر می کنین نیس… یه فرار موفق نیاز به پیدا کردن سرنخهای پنهان و حل پازلای چالش برانگیزی داره که توی سراسر اتاق منتظرن که شما پیداشون کنین. می تونین یه نگاه به زیر فرش بندازین، کتابای توی قفسه رو زیر و رو کنین یا اینکه یه نگاه دقیق تر به تابلوهای روی دیوار بندازین. اگه خوب دقت کنین ممکنه یه رشتهای از اعداد پیدا کنین که برای یه قفل ترکیبی بهش نیاز دارید. خلاصه که هرجایی که نگاه میکنین، ممکنه یه سرنخ بالقوه برای خروج از اتاق فرار وجود داشته باشه…
قبوله… از بیرون که نگاه می کنین شاید این پروسه یه کم مضحک به نظر برسه. اما این بازی دقیقا یه حسی به شما میده که انگار وسط یه فیلم ترسناک یا جناییِ هالیوودی از خواب بیدار شدید! درسته؛ این بازی درست مث فیلمای سینمایی سناریوهای مختلفی داره. گاهی ممکنه شما رو داخل یه رستوران متروکه دست و پا بسته رها کنه و گاهی هم ممکنه داخل یه ایستگاه فضایی به هوش بیاید. شاید تعجب کنید اگه بدونید که حتی ممکنه خودتون رو وسط یه زندان مخوف پیدا کنید که از قضا قاتلای زنجیرهای هم اونجا دنبالتون می گردن!
اسکیپ زوم یه سایت مرجع برای اتاق فرار یا همون اسکیپ رومِ که همه اتاق فرار های ایران رو می تونی داخل این سایت پیدا کنی.
البته هرچی از ویژگی های خفن این بازی بگیم کمه. شک نکنید اتاق فرار به خاطر ویژگی های زیر، یه تجربۀ کاملا متفاوت با بقیه بازی هاست.
حتی اگه شما در نهایت نتونید از اتاق بیرون برید، بازم کل تیم یکی دو ساعتِ فوقِ انفجاری رو تجربه کردن و خاطراتی خواهند داشت که واسه یه مدت طولانی با هم توی اون سهیمن. جالبه که بدونین یه سری از افراد حتی بهترین رفیقای زندگی شونو توی اتاق فرار کشف کردن!
معیارهای زیادی هست که واسه انتخاب یه اتاق فرار خوب باید بهش توجه کنید. بریم چندتا از مهم ترین آیتم هارو بررسی کنیم.
یه اتاق فرار خوب باید یه ماجرای خوب داشته باشه. در واقع سناریو یا همون ماجرا، مهم ترین چیزیه که بازی اسکیپ روم بهش احتیاج داره. طبیعیه که اگه شما توی مسیر سناریو قرار نگیرید، سردرگم می¬شید. یا به قول معروف بازی بهتون حال نمیده. پس حتما به این نکته توجه داشته باشین!
معماهای اتاق فرار نباید گنگ و گیج کننده باشن، همچینن این معماها باید از جنس های مختلفی باشه مثلاً همش حل یک معادله ریاضی نباشه. یا همش عدد گذاری نباشه. انواع مختلف معما داریم مثه معماهای پازلی، حرکتی، حرفی و … . یه اسکیپ روم خوب اونیه که ترکیب متنوعی از معماها رو داشته باشه که کسل کننده نشه.
یه چک کنید ببینید سازنده های محترم اسکیپ روم به خودشون زحمت دادن که یه دکور خفن بزنن یا نه؟! همون طور که گفتیم، این دکوره که باعث میشه شما غرق در داستان بشید. درست مثل یه تئاتر؛ نباید عنصر “فضاسازی” رو فراموش کرد!
علاوه بر سناریو و دکور خوب، اتاق فرار باید هیجان انگیز باشه. حالا این هیجان می تونه توی هر اسکیپ روم فرق کنه. مهم اینه که معماها و سرنخ ها طوری چیده شده باشن که شما و گروهتون رو سر حال بیارن و زمان حل معماها ذوق و هیجان داشته باشین!
اگه اولین بارتونه یه وقت نرید یه اتاق فرار خیلی سخت! این طوری ممکنه سرتون از پیچیدگی زیاد درد بگیره و خدایی نکرده دل زده شید. واسه شروع حتما برید دنبال یه اتاق فرار ساده. یخورده که روال کار دستتون اومد، کم¬کم سطح تونو ببرید بالاتر.
شواهد نشون داده که فروش و رزرو اتاق فرار های ترسناک توی ایران خیلی زیاده. مث اینکه کلا ایرانیا دوست دارن بترسن! حالا دلیلش چیه؟! دلیلش اینه که تصور عمومی که توی ایران به وجود اومده اینه که بازی های غیر ترسناک یا به قول معروف “کلاسیک” هیجان ندارن. یادتون باشه یه اسکیپ روم خوب، حتما یه اسکیپ روم ترسناک نیست.
هنر طراحی اسکیپ روم اینه که طراحای بازی با پارامترهایی که قبلتر هم گفتیم بازی رو طوری طراحی کنن که هیجان و لذت به مخاطب منتقل شه.
فراموش نکنین وقتی شما زیادی بترسین دیگه مغزتون برای حل معما کار نمیکنه! بنابراین طراحان بازی های ترسناک مجبور هستن از تعداد معماها کسر کنن یا معماهای ساده طراحی کنن …
درسته که اتاق فرار ترسناک یه حجم خیلی بالایی از آدرنالین رو با خودش به همراه داره، اما این دلیل نمیشه که ما هر از چندگاهی به یه اسکیپ روم معمایی یا کلاسیک سر نزنیم.
توی اتاق فرار معمایی یه سناریوی جذاب و پیچیده جریان داره. گروهی که وارد این اتاقا میشن باید مغزشونو به کار بندازن و به کمک هم معماهایی که توی مسیرشون هست رو حل کنن. درست مثل یه کاراگاه حرفهای! اگه این معماها خوب طراحی شده باشن، امتحان کردن یه اسکیپ روم معمایی می تونه تجربۀ بی نظیری باشه. توی مطالب آینده حتما راجع به ژانرهای مختلف اتاق فرار صحبت می کنیم.)
قبل از اینکه بازی رو شروع کنین، باید در جریان داستان قرار بگیرین! گفتیم که هر اتاق بازی، داستان منحصر به فرد خودشو داره. این داستانه که ماموریت شمارو مشخص می کنه. ممکنه ماموریت شما این باشه که یه قطعه هنری گران بها رو از یه موزه بدزدین؛ یا برنامهریزی کنین که از زندان فرار کنین.
وقتی قدم به اتاق فرار میذارید، فورا به دنیای متفاوتی انتقال پیدا می کنین. چون محیط اتاق شما با موضوع ماموریت شما مطابقت داره. این دنیای همهجانبه به شما کمک میکنه احساس کنید دارید توی داستان ماموریت خودتون “زندگی” میکنید.
بعد از با خبر شدن از داستان تایمر بازیِ شما شروع به شمارش میکنه! از اون زمان به بعد، شما به طور مستقیم با اشیا و لوازم صحنۀ اتاق تعامل دارید تا بتونید تمام سرنخهای اتاقو پیدا کنید. البته بعضی اتاق فرارها داستان مشخصی ندارن. شما همین طوری یهویی میرید داخل و خودتون باید در جریان قرار بگیرید که چه خبره!
اصلا نگران نباشین! شما و تیم تون توی اسکیپ روم تنها نمی مونید! یه آقا یا خانومی به اسم “راهنمای بازی” به شما کمک می نه. کسی که بازی شما رو از طریق دوربین و میکروفون توی اتاق کنترل، تحت نظر داره. راهنمای بازی همچنین ممکنه به طور داوطلبانه چند نکتۀ اضافی برای فرار از اتاق به شما بگه. در ضمن، اگه هر موقعی از بازی احساس کردید که نمی ونید ادامه بدید، این قابلیت هم وجود داره که از اتاق خارج شید و انصراف بدید.
ماجرا از این قراره که اولین بار توی سال ۲۰۰۷ یه شرکت به اسم ریل اسکیپ روم توسط تاکائو کاتوی ژاپنی تاسیس شد. کاتو که فقط ۳۵ سال داشت، این ایده رو توی ذهن خودش پرورش داد و سناریوهای مختلفی رو طراحی کرد. بعد از اون تا چهار سال، اتاق فرار توی انحصار ژاپنیها بود تا اینکه سرانجام سال ۲۰۱۱، برای اولین بار بازی اتاق فرار از ژاپن خارج شد. این شد که نهایتا توی سال ۲۰۱۷ حدود ۸۰۰۰ اتاق فرار در سراسر جهان شروع به کار کردن.
توی سال 2019 یه فیلم خوب به اسم اسکیپ روم ساخته شده که دیدنش خالی از لطف نیست. حتما توی مطالب بعدی به این فیلم و پروسۀ ساختش اشاره می کنیم.
طبق استانداردای جهانی، این بازی مخصوص افراد 16 سال به بالاست و کودکان هم بعد از سن ۱۰ سالگی میتونن با والدینشون شرکت کنن. البته این محدودیت سنی می تونه بسته به جایی که برای بازی انتخاب می کنید متفاوت باشه. ترجیحا سعی کنین با افرادی که ناراحتی قلبی دارن یا تحمل شوک های روانی رو ندارن، به اسکیپ روم های خیلی ترسناک نرید.
همون طور که گفتیم، اطلاعات لازم راجع¬به سناریو یا همون ماجرای بازی، قبل بازی به شما داده می شه. حالا جدای از اون، عموما دیده شده این بازیها نیاز به درک اولیه ریاضی و زبان انگلیسی دارن، وگرنه هر چیز دیگه ای توی اتاق فرار، به بینش، منطق و مهارتهای استنتاجی شما بستگی داره.
دنبال سرنخ ها بگردید. حواستون رو جمع کنید و ببینید می تونید ذهن طراح بازی رو بخونید یا نه. بازم میگیم این خیلی مهمه که توی این بازی گروهی کار کنید. اگه یکی از اعضای گروه خودخواه باشه و سرنخ ها رو پیش خودش نگه داره، به بقیه ضرر می زنه. چون سرنخ ها مکمل همدیگه ن. باید به اشتراک گذاشته بشن تا راه حل نهایی فرار به دست بیاد.
معماهای اسکیپ روم معمولا به شکل قفل¬های عددی یا حروفی، پازل اشیا، اطلاعات کامپیوتر و سرنخ¬های بین صفحات کتاب طراحی میشن. بعضی وقت¬ها هم صداهای مرموزی که حین بازی شنیده میشه ممکنه معما یا سرنخ باشن. در کل شما باید به تموم اشیای توی اتاق توجه کنید و شیش دنگ حواستون جمع باشه.
هرچی بیشتر دل به بازی بدید، زودتر فرار می کنید! بالاتر گفتیم که همۀ اعضای گروه باید دست به دست هم بدن. این طوری سرنخ ها زودتر پیدا میشه و معماها زودتر حل میشن. خیلی وقت ها ممکنه نکات انحرافی توی بازی طراحی شده باشه که حواستون رو از مسیر اصلی معماها پرت کنه. حتما مواظب اونا باشید.
معمولا تعداد افراد هر تیم از 4 تا 9 نفر می تونه باشه. ما پیشنهاد میکنیم که حتما تیمها رو با دوستاتون سازماندهی کنین تا با افرادی که میشناسیدشون بازی کنین. به هرحال واضحه که این آشناییِ اولیه، ارتباط و همکاری توی بازی رو خیلی آسونتر میکنه. هر چی تعداد دوستاتون بیشتر، فرار کردن راحت تر و پیروزی نزدیک تر!
خب… بازم اگه سوالی بود، توی قسمت نظرات در خدمت شما هستیم. می¬دونیم که همتونو به زودی توی اتاق فرارمون می¬بینیم. چون اینجا کلی اتفاق هیجان نگیز و معرکه منتظرتونه!
در سال 1938، به دستور NKVD [بنیانگذار KGB و FSB] یک مرکز بازداشت مخفی در صومعه قدیمی سنت کاترین در...
چگونه از اسکیپ روم فرار کنیم؟ بیاید با هم روراست باشیم. می خوایم همین اول کاری بهتون بگیم که چی...
توی هر اتاق فراری چندتا قفل منتظر شماست. فرقی هم نمی کنه تم یا سناریوی اون چی باشه. شما هیمشه...
مطالب مشابه