ورود | ثبت نام
captcha

با ورود و یا ثبت نام در پیشتاز وب شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت پیشتاز وب و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

ورود | ثبت نام
captcha

با ورود و یا ثبت نام در پیشتاز وب شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت پیشتاز وب و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

طراحی اتاق فرار از سناریو تا اجرا

همان طور که می‌دانید اتاق فرار یک بازی گروهی – معمایی بوده که به دلیل ماهیت جذاب آن، در کشور ما نیز جایگاه ویژه ای در میان طرفداران بازی های گروهی پیدا کرده است. از سال 1395 اولین اتاق فرارها در تهران ساخته شد و کم کم شهرهایی مانند شیراز، اصفهان و اهواز پذیرای این تفریح بشدت هیجان انگیز بودند. اتاق فرار به زودی و در سال 1398 به یکی از پر طرفدارترین سرگرمی های کشور تبدیل شد. به گونه ای که در مدت یک سال رشد 2 برابری تعداد بازی ها رخ داد. در این بین با ورود ویروس کرونا، صنعت اتاق فرار لطمه فراوانی دید، به گونه ای که خیل عظیمی از بازی ها و همچنین اتاق فرار ها بسته و یا فروخته شد. در سال 1400، موج دوباره ای از احداث اتاق فرارها، برندها و سبک ها رخ داد. اما ایجاد اتاق فرارهای ترسناک بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفت. به گونه ای که 89 درصد اتاق فرارهای ایجاد شده شامل ژانر ترسناک میشدند. با ورود بازی شبح بازارچه و آشنایی بازیکنان با تئاتر تعاملی و هیجان، کم کم این ژانرها نیز مورد استقبال قرار گرفت. بازی هایی با هیجان بسیار بالا تولید شد و بازیگران تئاتر جایگاه ویژه ای پیدا کردند. اما با وجود بازی های با کیفیت، تعداد بازی های ترسناک که با هزینه های بسیار کم ایجاد میشدند شدت گرفت به گونه ای که در نیمه اول سال 1401 در هر ماه حداقل 15 بازی ساخته شد. اما بدلیل کیفیت پایین و نارضایتی بالا، خیلی از بازی ها اکسپایر شده و یا به صورت کلی مجموعه بسته شد. دلیل تمایل به ساخت بازی های ترسناک به جز عوام پسند بودن آن، بدلیل ساده لوحانه ی دیگری نیز انجام میشد.

طراحی اتاق فرار

بازی های ترسناک عموما دکورهای کم هزینه تری دارند پس هزینه کمتری برای ساخت آنها در نظر گرفته می شود. عموما معما های ساده تری دارند پس وقت و زمان کمتری برای طرح معما صرف می گردد. و همچنین با صرف هزینه های کم در سایت های فروش، می تواند در کوتاه مدت سود بیشتری بوجود آورد. اما ساده لوحانه بودن این موضوع را می توان از زمان کوتاه ران شدن بازی های کم کیفیت و همچنین جمع شدن آنها متوجه شد. ساده پنداشتن طراحی و ساخت بازی های اتاق فرار، در نظر نگرفتن المان های اساسی و صرفه جویی اقتصادی در موارد اساسی مهمترین عامل شکست بود.

تخمین سرمایه گذاری به صورت واقعی، انتخاب مکان مناسب و استفاده از طراحان بازی، علاوه بر صرفه جویی در منابع اقتصادی، باعث ایجاد بازی های جذاب تر و با صرفه تر می گردد.

در صورت تمایل می‌توانید مقاله اتاق فرار به عنوان یک بیزینس را مطالعه فرمایید؛ همچین از طریق لینک زیر می‌توانید درخواست مشاوره نمایید.

هزینه ساخت اتاق فرار از صفر تا صد | هزینه و درآمد اسکیپ‌روم

اگر با تجربه اتاق فرار با کیفیت، فکر ساخت اتاق فرار را در سر دارید، باید این نوید رو به شما بدم که به جای درستی اومدید. در ادامه مقاله می خوایم شمارو با معیارهای درست این کار آشنا کنیم. برای طراحی و ساخت اتاق فرار دو مسیر متفاوت وجود دارد. اگر بخواهید برای طراحی و ساخت اتاق فرار خودتون دست به کار شوید و به نظرتون هیچ کس بهتر از خودتون نمیتواند این کار را انجام دهد، بهتون پیشنهاد می کنم این مقاله رو مطالعه کنید تا بتوانید اتاق فراری عالی طراحی کنید.

هزینه ساخت اتاق فرار و بازگشت سرمایه

اما اگر می خواهید طراحی یا ساخت را برون سپاری کنید، باید نکاتی را به یاد داشته باشید. احتمالا ابتدا با برندها یا اشخاص متفاوت گفتگو می کنید و از بازه ی قیمتی آنها بسیار متعجب خواهید شد. بازه ی دستمزد طراحی اتاق فرار از 5 میلیون آغاز شده و تا 80 میلیون هم پیش می رود. اما به نظر شما دلیل این تمایز چیست و بهترین انتخاب برای شما کجاست؟

  • تجربه:

در ابتدا بسنجید که تجربه ی طراح انتخابیه شما چیست و جه رزومه ای دارد. آیا اتاق فرار فعال دارد؟ اتاق فرارهای طراحی شده توسط آن شخص، چه میزان محبوبیت داشته و چه بازه ای فعالیت داشته است؟ با پرسیدن این سوالها تا حد زیادی شناخت بوجود می آید. اما توجه داشته باشید که حتما با جستجو کردن اسم بازی‌های طراحی شده، در رابطه با کیفیت آنها اطمینان حاصل کنید.

  • دیدگاه طراحی:

در این قسمت باید مطمِئن شوید که طراح مورد نظر، چه دیدگاه و ایده هایی برای طراحی اتاق فرار دارد. خود را ملزم به رعایت چه مواردی می کند و کیفیت بازی را چه گونه افزایش می دهد. برای این کار می توانید از اینجا مطالعه ی بیشتری انجام دهید.

  • موارد تحت پوشش:

هزینه ساخت اتاق فراراین موردی است که اکثرا باعث تغییر بازه ی قیمت می شود. طراح A با 5 میلیون تومان یک برگه کاغذ به شما تقدیم می کند که در آن به جای طراحی دقیق المان‌ها، فقط گفته شده: اتاق را با رنگ مشکی کنید. یک جعبه هم در انتها قرار دهید. اما طراح B ابتدا به محل مورد نظر اتاق فرار مراجعه می کند. از فضا نقشه برداری می کند. برای تک تک فضاها با استفاده از نرم افزار های متفاوت رندر ارائه می دهد. روند بازی و معماهای مرتبط با بازی را طراحی می کند. برای هر بخش از داستان موسیقی مرتبط با آن را یا استخراج می نماید و یا به شما پیشنهاد ساخت آن را می دهد. در پایان پروژه فضا را چک می کند و سپس با ران کردن بازی، باگهای آن را حل می نماید. یقینا طراح B دستمزدی بالاتر دریافت می نماید و شما نیز با رضایت خاطر بیشتری کار خود را شروع می نمایید.

به خاطر داشته باشید برای داشتن کسب و کاری از نوع اتاق فرار، باید هزینه‌ مناسبی برای آن در نظر بگیرید. اگر این هزینه بشدت کم در نظر گرفته شود و با اسامی همچون پکیج اقتصادی در اختیار شما قرار گیرد، یقینا بعد از چندین ماه کسب و کار شما به سمت تعطیل شدن پیش خواهد رفت و در نهایت با ضرر همراه خواهد بود. برای ورود به دنیای اتاق فرار اگر سرمایه گذاری مناسبی صورت گیرد، نه تنها بازگشت سرمایه به سرعت رخ خواهد داد بلکه می توانید کسب و کار خود را به سرعت توسعه دهید. اگر برای این موضوع نیاز به یک طراح  نیاز به یک طراح B دارید، کافیه به اینجا سر بزنید.

برنزی

45 میلیون
  • سناریو
  • نقشه کشی
  • گیم پلی
  • معما
  • طراحی اکت
  • طراحی پوستر
  • طراحی لباس و گریم
  • طراحی سایت
  • تکنیکال سئو
  • استراتژی فروش
  • قالب اینستاگرام

نقره‌ای

65 میلیون
  • سناریو
  • نقشه کشی
  • گیم پلی
  • معما
  • طراحی اکت
  • طراحی پوستر
  • طراحی لباس و گریم
  • طراحی سایت
  • تکنیکال سئو
  • استراتژی فروش
  • قالب اینستاگرام

طلایی

95 میلیون
  • سناریو
  • نقشه کشی
  • گیم پلی
  • معما
  • طراحی اکت
  • طراحی پوستر
  • طراحی لباس و گریم
  • طراحی سایت
  • تکنیکال سئو
  • استراتژی فروش
  • قالب اینستاگرام

پرداخت در 4 قسط

اتاق فرار به عنوان یک کسب و کار – 6 گام اساسی برای راه اندازی اتاق فرار

کسب و کار اتاق فرار هم مانند تمام کسب و کارهای دیگر در صورتی که بدون تحقیق و بررسی تمام جوانب کار صورت گیرد می‌تواند خسارت‌های زیادی به سرمایه گذار وارد کند. در این مقاله به بررسی گام‌های طراحی یک اتاق فرار خوب می‌پردازیم. اگر شما هم اتاق فرار رو تجربه کردید و در انتها به این فکر کردید که اتاق فرار شغل بسیار مناسبی براتون هست…. پیشنهاد می کنم این مقاله رو از دست ندید.

اولین گام – انتخاب سوژه اتاق فرار

انتخاب سوژه سنگ بنای اصلی اتاق فرار هست. سوژه های مختلف رو میشه تو بازی ها، فیلم ها، اتاق فرارها و حتی زندگی واقعی دید. مثلا بازی کامپیوتری گربه و کودتا، با روایت کودتا 28 مرداد از منظر گربه ای که در آن رخداد در آنجا حضور داشته، یا فیلم ایستاده در غبار با روایت مستند گونه از زندگی شهید احمد متوسلیان با استفاده از صداهای موجود در آرشیو و یا اتاق فرار فسخ با سوژه قرار دادن ایلومناتی و سازمان مخوف آنها، هرکدام روایتی را برای شما می گویند. گویی شما از دریچه نگاه آنها موضوع را میبینید. حال شما می خواهید چه موضوع یا دغدغه ای را با به مخاطب نشان دهید؟

دومین گام – سناریوی اتاق فرار

با انتخاب سوژه حال باید روایتی را برای مخاطب شرح دهیم. در داخل فضای بازی باید چه روایتی جریان داشته باشد. اکثر طراحان آماتور اتاق فرار در این گام دچار لغزش می شوند. به این روایت خیالی گوش دهید. روایتی از بهزاد و علی و امیر علی که می خواهند با 50 میلیون بهترین اتاق فرار رو زیر پونز نقشه ایجاد کنند. علی: خوب خداروشکر لوکیشن هم جور شد. فقط باید یه فکری به حال این بویی که مونده تو فضا بکنیم. امیر علی: هههه…. ساده ای دیگه، اتفاقا این بوی مرغ عالیه. میایم یه سناریو می نویسیم راجع به مرغداری. این بوو هم که میشینه رو فضا، برای همه ی سانس ها خالی میبندیم که از قصد این بو رو ایجاد کردیم. علی: بابا ناز شصتت…… بنازم به این زکاوت…. خوب من شنیدم بازی باید ترسناک باشه، چجوری ترس رو ربط بدیم به مرغ؟ امیر علی: من با این خلاقیت باید ناسا باشم نه اینجا. معلومه دیگه میزنیم مرغ داری تسخیر شده. اینجا یه مرغداری بوده که صاحبش آقا ذبیح به جوجه ها نون میداده. یه بار که نون نداده ….. علی: ببین زیرزمین رو چیکار کنیم؟ امیر علی: مممم…. آها میومده تو زیر زمین مینشسته. بعد اومده جنگیر شده….. آره. بعد دیگه اینجا تسخیر شده. بهزاد: واقعا این شرو ورارو چجوری میسازی؟ یعنی چی مرغداری تسخیر شده؟ اصلا چرا اومده جن گیر شده؟ بابا منطق رو به کجا وصل کردید؟ امیر علی: داداش این سناریو با 50 میلیون میاد بالا. کلشو بلکا مشکی میزنم …. میگیم ملک سوخته. دوربین هم نمی خواد، دیوارهارو سوراخ میکنیم. علی: بک رو چیکار کنیم؟ من شنیدم تو بازی ها یه نفر که هینت می خواد باید کل مسیر رو برگرده و همه پخش کنن… واسه اون چیکار کنیم؟ امیر علی: اولش که وارد مرغداری شدن میگیم هر وقت صدای ناله مرغ اومد یک نفر غیر تکراری برگرده. بهزاد: چه کسی این رو بهشون میگه اول بازی؟ اصلا چرا؟ امیر علی: داداش تو دید اقتصادی نداریا. اینا واضحاته تو اسکیپ روم. همه جا همین رو میگن. واسه فروشمون هم با یه سایت هم 25 درصد میبندیم، ببین چه میفروشه. فکر اقتصادی یعنی این، با 50 تونم ماهی 200 تومن در میاریم. خوب روایت بالا رو گوش دادید؟ به نظرتون مزحک و غیر واقعی بود؟ خوب اره اتاق فراری به اسم مرغداری تسخیر شده نداریم، اما اگه بهتون بگم یه سری از المان های سناریو که گفته شد واقعی هست، خنده تون نمیگیره؟ بهزاد تو داستان بالا می تونه شریک فکری خوبی براتون باشه. هر زمان که داستانی به ذهنتون رسید سعی کنید از همه جوانب بسنجیدش و از دیدگاه های مختلف بررسیش کنید. این موضوع مهمه که بتونید از پتانسیل های ملک به بهترین شکل استفاده کنید….. اما نه به قیمت از بین رفتن منطق. برای این کار پیشنهاد می کنم از کتابهای داستان نویسی یا فیلم نامه نویسی کمک بگیرید.

گام سوم – روند بازی اتاق فرار

زمانی که سناریو اتاق فرار به صورت کامل با تک تک المان ها نوشته شد، باید روند بازی مشابه یک بازی کامپیوتری نوشته شود. روند بازی در هر جایی از بازی چه سرعتی داشته باشه و چه اتفاقاتی در بازی جریان داشته باشه.

گام سوم – فضا سازی اتاق فرار

فضاسازی و داشتن دکور مرتبط با سناریو یکی از عواملیه که می تونه باعث شه بازیکنان خودشون رو در شرایط کاملا واقعی حس کنند. مثلا فرض کنید اسم بازی مرغداری تسخیر شده باشه، و زمانی که وارد فضای بازی بشید ببینید با یه خونه طرفید که از قضا وسایل شیکی داره…… با مثلا سناریو یک جنگل رو روایت کنه اما شما ببینید تو یه زیردریایی هستید. باید با توجه به سناریو یک دکور مرتبط انتخاب و اجرا بشه. برای اطلاع بیشتر از جزییات اجرای دکور می توتید کتاب های طراحی صحنه سینما رو مطالعه کنید، اما توجه داشته باشید که اینکار نیاز به تجربه زیادی دارد.

گام چهارم – طراحی معما اتاق فرار

این مرحله ارتباط تنگاتنگی با روند بازی داره و در واقع همزمان با هم ساخته می شوند. اما در سالهای اخیر کم لطفی خیلی زیادی به این مورد شده و بعضا در بعضی از اتاق فرارها اصلا آیتم قابل حذف در نظر گرفته شده است. اما این نکته رو توجه داشته باشید، شالوده اصلی اتاق فرار معماهای طراحی شده برای اون هست. حل معما همواره حس پیروزی رو به بازیکنان القا می کنه و باعث ترشح هورمون اندورفین در بدن می شه. هرچقدر معما سخت تر باشه، حل اون حس پیروزمندانه تری رو به ارمغان میاره. طرح معما شاید یکی از سخت ترین گام های ساخت اتاق فرار به حساب بیاد. معما در عین ارتباط منطقی با داستان، باید با دکور هم خوانی داشته باشه و همچنین باید میزان سختی و آسانی اون با روند بازی سنخیت داشته باشد. یک کار ظریف و به شدت استادانه. معماهای یک اتاق فرار معمولاً در چند گام طراحی می‌شوند: 1. تعیین هدف: در این گام، اولین چیزی که باید مشخص شود، هدف اصلی معما است. معما باید یک هدف گیرا و مشخص داشته باشد که شرکت‌کنندگان باید برای رسیدن به آن کار کنند. 2. انتخاب نوع معما: پس از تعیین هدف، باید نوع معما یا پازلی که برای رسیدن به هدف باید حل شود، انتخاب شود. این معما می‌تواند شامل رموزنگاری، پازل‌های منطقی، معماهای فیزیکی، معماهای موقعیتی و غیره باشد. 3. طراحی و ایجاد معما: در این مرحله، معما به طور دقیق طراحی می‌شود. این شامل انتخاب مواد مورد استفاده برای معما، تعیین سطح سختی، و ایجاد هر گونه رمزنگاری یا مخفی‌کاری لازم است. 4. تعیین راه‌حل: معما باید یک راه‌حل یا جواب قابل تعیین داشته باشد. در این گام، مطمئن می‌شویم که راه‌حل معما یا پازل قابل فهم و قابل حل توسط شرکت‌کنندگان است. 5. آزمایش و بازبینی: قبل از اینکه معما به شرکت‌کنندگان ارائه شود، باید معما تست شود تا اطمینان حاصل شود که همچنان چالش برانگیز و قابل حل است. همچنین، بازخوردهایی که از آزمایش‌ها به دست آمده را بررسی می‌کنیم و اصلاحات لازم را اعمال می‌کنیم. ویژگی‌های یک معما برای اتاق فرار عبارتند از: – چالش برانگیز بودن: معما باید به چالش کشیدنی باشد، اما در عین حال قابل حل و قابل فهم برای شرکت‌کنندگان. – درگیر کننده بودن: معما باید توانایی جلب توجه و تمرکز شرکت‌کنندگان را داشته باشد و آن‌ها را به فکر وا می‌دارد. – منطقی بودن: معما باید دارای منطق و راه‌حل قابل تشخیص باشد، به طوری که شرکت‌کنندگان بتوانند با استفاده از استدلال و تفکر منطقی آن را حل کنند. – تعامل با محیط: معما باید با محیط اتاق فرار هماهنگ باشد و به وسایل و تجهیزات موجود در اتاق فرار نیز وابسته باشد. – متنوع بودن: اتاق فرار باید شامل معماها و پازل‌های متنوعی باشد تا برای شرکت‌کنندگان جذاب و جالب باشد. با رعایت این ویژگی‌ها، یک معما برای اتاق فرار می‌تواند جذاب و موثر باشد.

گام پنجم – طراحی نمایش

همونجور که گفته شد، با پیشرفت چشم گیر اتاق فرار و ورود بازیگران تئاتر به این عرصه، انتظار همه ی بازیکنان بالاتر رفته و اهمیت بازیگری در بازی اتاق فرار بشدت افزایش یافته است. طراحی اکت های مرتبط با ترس، هیجان و حتی صحنه های درام به کارهای تخصصی تبدیل شده و اکثر اکتورهایی که تجربه تئاتر نیز دارند، به خوبی این امور رو انجام می دهند.

گام ششم – طراحی و انتخاب موسیقی اتاف فرار

این مورد در کنار فضاسازی معجزه رو بوجود می آورد. البته اگر به صورت درست انجام شود. فرض کنید در لحظه های حساس یک فیلم ترسناک، ناگهان موسیقی و صدا قطع شود. یقینا ترس تا درصد زیادی از بین خواهد رفت. حالا فرض کنید یک اهنگ خالتور روی آن صحنه پلی شود. یقینا ترس و معنا نابود خواهد شد. انتخاب موسیقی و یا ساخت آن شاید فوت کوزه گری یا فن آخر باشد که تاثیر آن بشدت مورد توجه است.

سخن پایانی:

یقینا شاید گام هایی وجود داشته باشند که در مقاله بالا به آن اشاره نشد و حتی شاید در عمل شما ترتیب بهتری برای اجرا پیشنهاد بدید. اما نکته ای که واضح هست، اجرا و ساخت اتاق فرار به هیچ وجه کار ساده و پیش پا افتاده ای نیست. کاری بسی دشوار، وابسته به تجربه و بعضا مبتنی برصحیح و خطا و مستلزم داشتن پشتکار بسیار زیاد. اما در عین حال خارج شدن بازیکنان کاملا راضی از محیط بازی با هیچ لذتی در دنیا شاید قابل مقایسه نباشد. البته دلایل اقتصادی همچون نیاز به سرمایه گذاری کم، بازگشت سرمایه سریع و همینطور محیط کاری جذاب از دیگر مواردی است که باعث ازدیاد احداث اتاق فرار در سراسر کشور شده است. اما همیشه به خاطر داشته باشید، کیفیت بالاتر سود بیشتر رو براتون رقم میزنه.