ورود | ثبت نام
captcha

با ورود و یا ثبت نام در پیشتاز وب شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت پیشتاز وب و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

ورود | ثبت نام
captcha

با ورود و یا ثبت نام در پیشتاز وب شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت پیشتاز وب و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

اتاق فرار به عنوان یک کسب و کار – 6 گام اساسی برای راه اندازی اتاق فرار

کسب و کار اتاق فرار

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

اتاق فرار به عنوان یک کسب و کار – 6 گام اساسی برای راه اندازی اتاق فرار

کسب و کار اتاق فرار هم مانند تمام کسب و کارهای دیگر در صورتی که بدون تحقیق و بررسی تمام جوانب کار صورت گیرد می‌تواند خسارت‌های زیادی به سرمایه گذار وارد کند. در این مقاله به بررسی گام‌های طراحی یک اتاق فرار خوب می‌پردازیم.

اگر شما هم اتاق فرار رو تجربه کردید و در انتها به این فکر کردید که اتاق فرار شغل بسیار مناسبی براتون هست…. پیشنهاد می کنم این مقاله رو از دست ندید.

اولین گام – انتخاب سوژه اتاق فرار

انتخاب سوژه سنگ بنای اصلی اتاق فرار هست. سوژه های مختلف رو میشه تو بازی ها، فیلم ها، اتاق فرارها و حتی زندگی واقعی دید. مثلا بازی کامپیوتری گربه و کودتا، با روایت کودتا 28 مرداد از منظر گربه ای که در آن رخداد در آنجا حضور داشته، یا فیلم ایستاده در غبار با روایت مستند گونه از زندگی شهید احمد متوسلیان با استفاده از صداهای موجود در آرشیو و یا اتاق فرار فسخ با سوژه قرار دادن ایلومناتی و سازمان مخوف آنها، هرکدام روایتی را برای شما می گویند. گویی شما از دریچه نگاه آنها موضوع را میبینید. حال شما می خواهید چه موضوع یا دغدغه ای را با به مخاطب نشان دهید؟

دومین گام – سناریوی اتاق فرار

با انتخاب سوژه حال باید روایتی را برای مخاطب شرح دهیم. در داخل فضای بازی باید چه روایتی جریان داشته باشد. اکثر طراحان آماتور اتاق فرار در این گام دچار لغزش می شوند. به این روایت خیالی گوش دهید. روایتی از بهزاد و علی و امیر علی که می خواهند با 50 میلیون بهترین اتاق فرار رو زیر پونز نقشه ایجاد کنند.
علی: خوب خداروشکر لوکیشن هم جور شد. فقط باید یه فکری به حال این بویی که مونده تو فضا بکنیم.
امیر علی: هههه…. ساده ای دیگه، اتفاقا این بوی مرغ عالیه. میایم یه سناریو می نویسیم راجع به مرغداری. این بوو هم که میشینه رو فضا، برای همه ی سانس ها خالی میبندیم که از قصد این بو رو ایجاد کردیم.
علی: بابا ناز شصتت…… بنازم به این زکاوت…. خوب من شنیدم بازی باید ترسناک باشه، چجوری ترس رو ربط بدیم به مرغ؟
امیر علی: من با این خلاقیت باید ناسا باشم نه اینجا. معلومه دیگه میزنیم مرغ داری تسخیر شده. اینجا یه مرغداری بوده که صاحبش آقا ذبیح به جوجه ها نون میداده. یه بار که نون نداده …..
علی: ببین زیرزمین رو چیکار کنیم؟
امیر علی: مممم…. آها میومده تو زیر زمین مینشسته. بعد اومده جنگیر شده….. آره. بعد دیگه اینجا تسخیر شده.
بهزاد: واقعا این شرو ورارو چجوری میسازی؟ یعنی چی مرغداری تسخیر شده؟ اصلا چرا اومده جن گیر شده؟ بابا منطق رو به کجا وصل کردید؟
امیر علی: داداش این سناریو با 50 میلیون میاد بالا. کلشو بلکا مشکی میزنم …. میگیم ملک سوخته. دوربین هم نمی خواد، دیوارهارو سوراخ میکنیم.
علی: بک رو چیکار کنیم؟ من شنیدم تو بازی ها یه نفر که هینت می خواد باید کل مسیر رو برگرده و همه پخش کنن… واسه اون چیکار کنیم؟
امیر علی: اولش که وارد مرغداری شدن میگیم هر وقت صدای ناله مرغ اومد یک نفر غیر تکراری برگرده.
بهزاد: چه کسی این رو بهشون میگه اول بازی؟ اصلا چرا؟
امیر علی: داداش تو دید اقتصادی نداریا. اینا واضحاته تو اسکیپ روم. همه جا همین رو میگن. واسه فروشمون هم با یه سایت هم 25 درصد میبندیم، ببین چه میفروشه. فکر اقتصادی یعنی این، با 50 تونم ماهی 200 تومن در میاریم.
خوب روایت بالا رو گوش دادید؟ به نظرتون مزحک و غیر واقعی بود؟ خوب اره اتاق فراری به اسم مرغداری تسخیر شده نداریم، اما اگه بهتون بگم یه سری از المان های سناریو که گفته شد واقعی هست، خنده تون نمیگیره؟
بهزاد تو داستان بالا می تونه شریک فکری خوبی براتون باشه. هر زمان که داستانی به ذهنتون رسید سعی کنید از همه جوانب بسنجیدش و از دیدگاه های مختلف بررسیش کنید. این موضوع مهمه که بتونید از پتانسیل های ملک به بهترین شکل استفاده کنید….. اما نه به قیمت از بین رفتن منطق. برای این کار پیشنهاد می کنم از کتابهای داستان نویسی یا فیلم نامه نویسی کمک بگیرید.

گام سوم – روند بازی اتاق فرار

زمانی که سناریو اتاق فرار به صورت کامل با تک تک المان ها نوشته شد، باید روند بازی مشابه یک بازی کامپیوتری نوشته شود. روند بازی در هر جایی از بازی چه سرعتی داشته باشه و چه اتفاقاتی در بازی جریان داشته باشه.

گام سوم – فضا سازی اتاق فرار

فضاسازی و داشتن دکور مرتبط با سناریو یکی از عواملیه که می تونه باعث شه بازیکنان خودشون رو در شرایط کاملا واقعی حس کنند. مثلا فرض کنید اسم بازی مرغداری تسخیر شده باشه، و زمانی که وارد فضای بازی بشید ببینید با یه خونه طرفید که از قضا وسایل شیکی داره…… با مثلا سناریو یک جنگل رو روایت کنه اما شما ببینید تو یه زیردریایی هستید. باید با توجه به سناریو یک دکور مرتبط انتخاب و اجرا بشه. برای اطلاع بیشتر از جزییات اجرای دکور می توتید کتاب های طراحی صحنه سینما رو مطالعه کنید، اما توجه داشته باشید که اینکار نیاز به تجربه زیادی دارد.

گام چهارم – طراحی معما اتاق فرار

این مرحله ارتباط تنگاتنگی با روند بازی داره و در واقع همزمان با هم ساخته می شوند. اما در سالهای اخیر کم لطفی خیلی زیادی به این مورد شده و بعضا در بعضی از اتاق فرارها اصلا آیتم قابل حذف در نظر گرفته شده است. اما این نکته رو توجه داشته باشید، شالوده اصلی اتاق فرار معماهای طراحی شده برای اون هست. حل معما همواره حس پیروزی رو به بازیکنان القا می کنه و باعث ترشح هورمون اندورفین در بدن می شه. هرچقدر معما سخت تر باشه، حل اون حس پیروزمندانه تری رو به ارمغان میاره. طرح معما شاید یکی از سخت ترین گام های ساخت اتاق فرار به حساب بیاد. معما در عین ارتباط منطقی با داستان، باید با دکور هم خوانی داشته باشه و همچنین باید میزان سختی و آسانی اون با روند بازی سنخیت داشته باشد. یک کار ظریف و به شدت استادانه.

گام پنجم – طراحی نمایش

همونجور که گفته شد، با پیشرفت چشم گیر اتاق فرار و ورود بازیگران تئاتر به این عرصه، انتظار همه ی بازیکنان بالاتر رفته و اهمیت بازیگری در بازی اتاق فرار بشدت افزایش یافته است. طراحی اکت های مرتبط با ترس، هیجان و حتی صحنه های درام به کارهای تخصصی تبدیل شده و اکثر اکتورهایی که تجربه تئاتر نیز دارند، به خوبی این امور رو انجام می دهند.

گام ششم – طراحی و انتخاب موسیقی اتاف فرار

این مورد در کنار فضاسازی معجزه رو بوجود می آورد. البته اگر به صورت درست انجام شود. فرض کنید در لحظه های حساس یک فیلم ترسناک، ناگهان موسیقی و صدا قطع شود. یقینا ترس تا درصد زیادی از بین خواهد رفت. حالا فرض کنید یک اهنگ خالتور روی آن صحنه پلی شود. یقینا ترس و معنا نابود خواهد شد. انتخاب موسیقی و یا ساخت آن شاید فوت کوزه گری یا فن آخر باشد که تاثیر آن بشدت مورد توجه است.

سخن پایانی:

یقینا شاید گام هایی وجود داشته باشند که در مقاله بالا به آن اشاره نشد و حتی شاید در عمل شما ترتیب بهتری برای اجرا پیشنهاد بدید. اما نکته ای که واضح هست، اجرا و ساخت اتاق فرار به هیچ وجه کار ساده و پیش پا افتاده ای نیست. کاری بسی دشوار، وابسته به تجربه و بعضا مبتنی برصحیح و خطا و مستلزم داشتن پشتکار بسیار زیاد. اما در عین حال خارج شدن بازیکنان کاملا راضی از محیط بازی با هیچ لذتی در دنیا شاید قابل مقایسه نباشد. البته دلایل اقتصادی همچون نیاز به سرمایه گذاری کم، بازگشت سرمایه سریع و همینطور محیط کاری جذاب از دیگر مواردی است که باعث ازدیاد احداث اتاق فرار در سراسر کشور شده است. اما همیشه به خاطر داشته باشید، کیفیت بالاتر سود بیشتر رو براتون رقم میزنه.

در صورت تمایل می‌توانید مقاله طراحی اتاق فرار از سناریو تا اجرا را مطالعه فرمایید؛ همچین از طریق لینک زیر می‌توانید درخواست مشاوره نمایید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

دسته بندی مطالب

محصولات جدید

جستجو کنید ...